Prieš dvejus metus Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras ėmėsi iniciatyvos grąžinti į operą šventę – paragino teatro lankytojus laikytis aprangos kodo ir į spektaklius, ypač premjerinius ir savaitgalinius, atvykti pasipuošus. Atgaivintai tradicijai sėkmingai prigijus, LNOBT pildo rekomendacijų žiūrovams sąrašą ir kviečia laikytis parfumerinio etiketo – kvepintis santūriai, kad nesugadintume šventės kitiems. Arnoldo Remeikos pokalbio, kurio tema nauja ir aktuali, ypač prieš šventes, fragmentai.
Užjaučia alergiškus žmones
Muzikologė, operos kritikė Jūratė Katinaitė pastebi, kad pastarąjį dešimtmetį nuolat esame parfumeriniame triukšme – padidėjusi kvepalų pasiūla, kvepinamos viešos ir privačios erdvės, žmonės turi ne po vienus kaip kadaise, o po kelerius skirtingus kvepalus.
Teatre ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje dažnai besilankanti muzikologė sako suprantanti žiūrovų norą pasikvepinti ypatingai progai. „Kvepalai – ne tik aromatas, bet ir jausmas, emocija, nuostabus būdas per akimirką nusiteikti šventei, paskutinis vakarinio tualeto mostas. Tačiau ką daryti, kad tavo šventė nesugadintų šventės šalia sėdinčiam? – kelia problemą J. Katinaitė, neslėpdama, kad operos teatrai pagal kvepinimosi gausą yra neabejotini lyderiai. – Suprantu, eiti į operą, juolab į premjerą – šventė, o šventėms išsitrauki gražiausią ką turi, na ir purkštelni iš flakonėlio, kurio kasdien nelieti”.
Ji sako užjaučianti kvapams alergiškus žmones – esą kuo daugiau aplinkoje kvapų, tuo daugiau atsiranda jiems alergiškų žmonių. „Įsivaizduoju, kaip jie vargsta. Jeigu esi alergiškas kokiam nors maisto produktui, gali jo tiesiog atsisakyti. O kaip atsisakyti aromatų polifonijos vos įžengus į teatro fojė?“ – retoriškai klausia operos žinovė.
J. Katinaitė sutinka, kad LNOBT rekomendacija atsakingai kvepintis yra teisinga bei savalaikė iniciatyva ir kad edukacija šiuo klausimu turėtų padėti spręsti problemą. „Gal ne iš karto, bet pamažu žmonės susimąstys. Ilgainiui tai gali tapti gero tono ženklu“, – mano ji.
Niujorke ant bilieto – prašymas nesikvepinti
Viešėdama užsienyje, muzikologė buvo susidūrusi ir su radikaliais perteklinio kvepinimosi renginiuose sprendimo būdais. Prieš keliolika metų eidama į Niujorke esančią garsiąją „Carnegie Hall“ koncertų salę, ant bilieto, greta įspėjimo, kad vaikai iki septynerių metų ir pavėlavę žiūrovai nebus įleidžiami, ji perskaičiusi prašymą – o veikiau įspėjimą – nesikvepinti.
Nors ir nemano, kad toks griežtumas būtinas, visgi J. Katinaitė supranta, kodėl jis buvo pasitelktas. „Turbūt ne vienas esame buvę nemalonių, sunkių ar tiesiog perdozuotų kvepalų įkaitais. Nebūtinai teatre, tačiau teatras yra padidinta pavojaus zona, nes kvepinasi beveik visi, net ir tie, kurie kasdien nesinaudoja parfumerija“, – apie opią problemą kalba ji.
Kviečia pasikliauti sveiku protu
Muzikologei pritaria ir kvepalų dėvėjimo kultūros ekspertė, edukatorė, daugelio Lietuvos ir užsienio parfumerijos prekės ženklų atstovė mūsų šalyje Edita Vigelytė. „Senas geras išsireiškimas „teatriniai kvepalai“, kai į teatrą bei operą buvo santūriai puošiamasi ypatingoms progoms budriai saugomos parfumerinės klasikos lašeliu, nugarmėjo užmarštin. Deja, šiandien į teatrą gausiai laistomasi aromatais, rėkiančiais apie pasikvepinusiojo statusą, padėtį, banko sąskaitos dydį“, – sako ji.
E. Vigelytė sutinka, kad kvepalai – tai komunikacijos priemonė, kuria aplinkiniams duodame užuominų apie tai, kas ir kokie esame, dažnai visai nepaisydami kitų komforto. Todėl bandymas rasti pusiausvyrą tarp asmeninės raiškos ir parfumerinio mandagumo mūsų dienomis tampa nemenku iššūkiu.
Visgi renkantis kvepalus teatrui ji rekomenduoja galvoti ne tik apie save, bet ir apie kitus, ir pasikliauti logika bei sveiku protu – ten, kur nedėvėtume ekstravagantiško kostiumo, galbūt neverta kvepintis ir ekstravagantiškais, šleifiniais, erdvę užvaldančiais kvepalais? „Visada kartoju, kad taisyklė čia paprasta: mažiau visada yra geriau nei daugiau. Juk užtenka vos lašo ramesnių mėgstamų kvepalų. Natūralu, kad kuo stipresnis aromatas, tuo atsargesnis turėtų būti jų kiekis. O nesikvepinti visai nėra būtina. Tai nėra problemos sprendimo būdas“, – įsitikinusi E. Vigelytė.
Svogūnams ir česnakams – griežtas „ne“
Patarimais, kaip kvepintis į teatrą, pasidalijo ir stiliaus bei etiketo konsultantė, knygos „Kaip elgtis teatre“ autorė Alvyda Jasilionytė. Ji siūlo rinktis lengvus, gaivius kvapus, o jeigu norisi ryškesnio aromato, tokių kvepalų purkšti labai nedaug – užteks vieno-dviejų purškimų vienoje kūno vietoje arba vidinėje drabužio pusėje.
„Kvepalai – tai malonumas, ir daugelis žmonių be jų jaučiasi neapsirengę, bet kvepalais galima komunikuoti ir savo prastą skonį, kai į patalpą pirma „įeina“ kvapas, o tik po to žmogus. Priėjus arti prie žmogaus turi jaustis malonus kvepalų dvelksmas, ir to pilnai užtenka, – įsitikinusi A. Jasilionytė. – Teatre ir kituose viešuose renginiuose, kuriuose patalpoje daug žmonių, nenaudokite labai stiprių aromatų. Tas pats galioja ir dirbant biuruose, lankantis restoranuose, poliklinikose, ligoninėse, nes šalia sėdinčiam asmeniui gali įskausti galvą, o restorane kvepalai nustelbs maisto aromatus.“
Paprašyta pakomentuoti kitas dažniausias mandagaus elgesio teatre problemas, etiketo ekspertė vardijo, ko daryti nevalia: prieš spektaklį tikrai nereikėtų valgyti patiekalų su svogūnais ir česnakais, kvapnių rūkytų gaminių. Sėdinčius šalia trikdo ir neplautų plaukų, prakaito, neskalbtų drabužių kvapai – tai sugadins kultūrinę patirti aplinkiniams, o kvapams jautresniems žmonėms gali sukelti tikrą galvos skausmą.
„Nederėtų dabintis ir skimbčiojančiais papuošalais, nuogomis kojomis ar rankomis liestis prie kito žmogaus kūno, o jūsų šukuosena ir galvos apdangalai neturėtų trukdyti už jūsų esantiems žiūrovams, – mandagaus buvimo teatre taisykles dėsto A. Jasilionytė. – Aišku, lauko drabužius ir dideles rankines būtina palikti rūbinėje. Labai nemandagu spektaklio metu atsakyti į mobiliojo telefono skambučius, žinutes – visa tai trikdo šalia sėdinčius, taip pat ir artistus scenoje.“
Elgesio rekomendacijas papildo muzikologė J. Katinaitė, kuriai labiausiai kliūva mūsų teatruose ir kituose renginiuose nuolat skambančios ovacijos stovint. „Nesuvokiu, iš kur atėjo ta mada, kuri dažnai apstulbina ir gastroliuojančius atlikėjus. Tokio reiškinio tai tikrai niekur nemačiau, – stebisi ji. – Ovacijos stovint yra išskirtinis dalykas! Vadinasi, spektaklis ar koncertas buvo toks, kad įsiminsi visam likusiam gyvenimui. O pas mus stotis po bet kurio, net ir nuvylusio, reginio tapo įkyria snobiška praktika. Pas artimiausius kaimynus – Rygos operoje tokių „etiketų“ nėra…“
Kalėdų eglutė LNOBT Raudonojoje fojė. Martyno Aleksos nuotraukos
LNOBT informacija žiniasklaidai
Pasidalino Nijolė Jačėnienė, Renata Baltrušaitytė